Requesting a birth certificate

Logo für leichtes Lesen - Neues Fenster

This internet page is also available in plain language. Click on the image to access the document.

All other documents in plain language are available here.

Please note that the documents in plain language are available in German only.

A birth certificate is a legal record of civil status. It is an authenticated document, signed by the person declaring the birth and by the civil registrar.

A birth certificate is a legal document attesting to an individual’s birth. For this reason, it is official evidence of the person’s birth.

A copy of the birth certificate is often required for certain administrative procedures such as:

International abridged/short-form birth certificates are only issued for their use abroad.

Who is concerned

Anyone can submit a request for their birth certificate or that of their children.

Costs

The issue of the certificate is subject to the payment of a tax. This chancellery tax must be paid to the communal administration. 

How to proceed

Submitting the application

Unabridged birth certificates, short-form/abridged birth certificates and international short-form/abridged birth certificates are issued by the commune of the place of birth. Consequently, a commune can only issue long- or short-form birth certificates for citizens born within the commune.

To obtain a birth certificate, individuals have the option, depending on the commune, to submit their application:

  • in person: to the civil registrar’s office, upon presentation of a valid ID card;
  • electronically: by submitting an application online;
  • by post;
  • by phone (during the opening hours of the communal administration).
You can check which commune offers an online application for birth certificates under the heading 'Forms / Online services', by selecting the desired commune.

In the case of applications submitted online, by post or telephone, the documents will be sent by post to the address indicated in the application.

Applying to the City of Luxembourg

Anyone born in the commune of the City of Luxembourg can apply:

Please note: copies of birth certificates prior to 1923 cannot be requested online.

Information included

The main items of information on the birth certificate are:

  • the date, time and place of birth;
  • the child’s gender;
  • the name and the first name(s) chosen for the child;
  • the names, first names, gender and domicile of the parents, and the places and dates of their birth, if known;
  • the name and first name(s) of the person declaring the birth;
  • marginal entries (marriage, divorce, adoption, change of name, etc.).

Forms / Online services

Demander un acte de naissance

Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.

Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement

Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.

En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.

Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.

Eine Geburtsurkunde beantragen

Ihre in diesem Formular erfassten personenbezogenen Informationen werden von der zuständigen Verwaltungsbehörde verarbeitet, um Ihren Antrag erfolgreich abzuschließen.

Diese Informationen werden von der Behörde für den zur Verarbeitung erforderlichen Zeitraum gespeichert.

Die Empfänger Ihrer Daten sind die im Rahmen Ihres Antrags zuständigen Verwaltungsbehörden. Um die Empfänger der in diesem Formular erfassten Daten zu erfahren, wenden Sie sich bitte an die für Ihren Antrag zuständige Behörde.

Gemäß der Verordnung (EU) 2016/679 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten und zum freien Datenverkehr haben Sie das Recht auf Zugang, Berichtigung und gegebenenfalls Löschung Ihrer personenbezogenen Informationen. Sie haben zudem das Recht, Ihre erteilte Einwilligung jederzeit zu widerrufen.

Weiterhin können Sie, außer in Fällen, in denen die Verarbeitung Ihrer Daten verpflichtend ist, Widerspruch einlegen, wenn dieser rechtmäßig begründet ist.

Wenn Sie diese Rechte ausüben und/oder Einsicht in Ihre Informationen nehmen möchten, können Sie sich unter den im Formular angegebenen Kontaktdaten an die zuständige Verwaltungsbehörde wenden. Sie haben außerdem die Möglichkeit, bei der Nationalen Kommission für den Datenschutz Beschwerde einzulegen (Commission nationale pour la protection des données, 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux).

Wenn Sie Ihren Vorgang fortsetzen, akzeptieren Sie damit, dass Ihre personenbezogenen Daten im Rahmen Ihres Antrags verarbeitet werden.

Requesting a birth certificate

To complete your application, the information about you collected from this form needs to be processed by the public administration concerned.

That information is kept by the administration in question for as long as it is required to achieve the purpose of the processing operation(s).

Your data will be shared with other public administrations that are necessary for the processing of your application. For details on which departments will have access to the data on this form, please contact the public administration you are filing your application with.

Under the terms of Regulation (EU) 2016/679 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, you have the right to access, rectify or, where applicable, remove any information relating to you. You are also entitled to withdraw your consent at any time.

Additionally, unless the processing of your personal data is compulsory, you may, with legitimate reasons, oppose the processing of such data.

If you wish to exercise these rights and/or obtain a record of the information held about you, please contact the administration in question using the contact details provided on the form. You are also entitled to file a claim with the National Commission for Data Protection (Commission nationale pour la protection des données), headquartered at 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

By submitting your application, you agree that your personal data may be processed as part of the application process.

Who to contact

Double click to activate the map