Financial aid for publishers in the context of the COVID-19 pandemic

The current health crisis related to COVID-19 has impacted the media just like many other economic sectors.

In particular, there has been a significant drop in advertising revenues. Strangely, the crisis highlights the vital importance of professional journalism in order to combat the phenomena of disinformation and misinformation.

The aid is aimed at supporting publishers who meet the criteria of quality, professionalism and regularity of publication.

Interested publishers should apply to the Department of Media, Telecommunications and Digital Policy.

Who is concerned

Each publisher established in Luxembourg can apply.

Prerequisites

In order to qualify for the aid, the publisher's publication must, at the time of application and for at least one year, meet the following criteria:

  1. disseminate general information intended primarily for all or a significant part of the public residing in Luxembourg, contribute to the pluralism of opinions and produce content relating at least to the political, economic, social and cultural fields at national and international level;
  2. have an editorial team composed of a number of professional journalists equivalent to at least 2 full-time jobs (full-time equivalent / FTE);
  3. be accessible to the entire population, whether free of charge or against payment;
  4. use one or more languages used by at least 15 % of the population according to official statistics;
  5. not constitute a promotional tool or an accessory to an industrial or commercial activity;
  6. devote, for the written press, the majority of the total surface area of the publication to editorial content.

How to proceed

Submitting the application

The applicant must submit their application to the Department of Media, Telecommunications and Digital Policy to receive the aid.

The application must indicate the name of the publisher and an IBAN account.

Supporting documents

The application must be accompanied by the following documents:

  • a declaration of honour stating that the application is in conformity with the Grand Ducal regulation of 6 May 2020;
  • any relations with other economic entities, which taken together form a single business;
  • a list of professional journalists in activity between 15 April and 15 May accompanied by their employment contracts;
  • a declaration of any other de minimis aid that the single business has received during the 2 previous fiscal years and the current fiscal year.

The Department of Media, Telecommunications and Digital Policy reserves the right to request additional information.

Amount of aid

The annual amount of aid is EUR 5,000 per journalist (full-time equivalent) taken into account.

Forms / Online services

Formulaire de demande écrite pour bénéficier de l’indemnité en faveur des éditeurs de publications dans le cadre de la pandémie Covid-19

Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.

Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement

Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.

En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.

Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.

Liste des journalistes

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