The permanent transfer of a firearm by a professional from Luxembourg to another member country of the European Union (EU), or the export of that firearm to a third country requires a license for the transfer/export of firearms issued by the Arms and Security Service (Service Armes et Gardiennage) of the Ministry of Justice in Luxembourg.
The professional must also obtain a prior authorisation granted by the destination country.
The prior approval is always issued by the Member State of destination, whereas the transfer licence is always issued by the Member State of origin.
Who is concerned
All professionals must apply for a transfer/export licence for:
the export of firearms from Luxembourg to a third country, or;
the transfer of firearms from Luxembourg to other EU countries.
This application relates to civilianfirearms and their ammunition. Civilian firearms are weapons that are not acquired or held by the armed forces, the police or the public services. They therefore differ from military arms and ammunition.
For authorised gunsmiths, the license application is replaced by a simple transfer declaration for intra-EU movements.
Preliminary steps
No permanent transfer or export can be made without prior authorisation from the country of destination of the weapon.
In the case of a transfer to another EU Member State, this authorisation may take the form of the prior agreement for the transfer of firearms to be requested from the competent authority of the Member State of destination.
In the case of an export to a third country, this prior authorisation may have different forms depending on the issuing country.
Costs
The issuance of a transfer or permanent export licence of a firearm to a foreign country is subject to a fee of EUR 25 to be paid in advance.
The taxes are paid by wire transfer or direct deposit of the amount to the account CCP LU13 1111 0011 4679 0000 of the "Estates" office (Domaines) at the Registration Duties, Estates and VAT Authority, with the indication of the precise wording as stated in the form, depending on the procedure performed.
How to proceed
Submitting the licence application
Once the prior authorisation has been obtained, the Luxembourg seller must submit an application for a transfer/export licence of a firearm abroad to the Arms and Security Service of the Ministry of Justice by email.
Supporting documents
The application must be accompanied by the following documents:
proof of bank payment of the EUR 25 fee (transfer/direct deposit);
for transfers to all other EU Member States: the prior authorisation from the country of destination;
for exports to third countries: proof issued by the competent authorities of the country of destination and, where appropriate, an EUC (End User Certificate).
An application for a European firearms transfer licence must be submitted if this document is required by the country of destination.
Transfer between licensed gunsmiths
In the case of a transfer of firearms between approved gunsmiths within the EU, no licence is required depending on the duration of the agreement (maximum 3 years).
The transaction must then simply be declared to the Ministry of Justice using the firearms transfer declaration form from an authorised gunsmith.
Forms / Online services
Demande en obtention d'un permis de transfert / d'exportation d'(une) arme(s) à l'étranger
Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.
Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement
Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.
En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.
Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.
En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.
Antrag auf Erhalt einer Erlaubnis zur Verbringung/Ausfuhr von Waffen ins Ausland
Ihre in diesem Formular erfassten personenbezogenen Informationen werden von der zuständigen Verwaltungsbehörde verarbeitet, um Ihren Antrag erfolgreich abzuschließen.
Diese Informationen werden von der Behörde für den zur Verarbeitung erforderlichen Zeitraum gespeichert.
Die Empfänger Ihrer Daten sind die im Rahmen Ihres Antrags zuständigen Verwaltungsbehörden. Um die Empfänger der in diesem Formular erfassten Daten zu erfahren, wenden Sie sich bitte an die für Ihren Antrag zuständige Behörde.
Gemäß der Verordnung (EU) 2016/679 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten und zum freien Datenverkehr haben Sie das Recht auf Zugang, Berichtigung und gegebenenfalls Löschung Ihrer personenbezogenen Informationen. Sie haben zudem das Recht, Ihre erteilte Einwilligung jederzeit zu widerrufen.
Weiterhin können Sie, außer in Fällen, in denen die Verarbeitung Ihrer Daten verpflichtend ist, Widerspruch einlegen, wenn dieser rechtmäßig begründet ist.
Wenn Sie diese Rechte ausüben und/oder Einsicht in Ihre Informationen nehmen möchten, können Sie sich unter den im Formular angegebenen Kontaktdaten an die zuständige Verwaltungsbehörde wenden. Sie haben außerdem die Möglichkeit, bei der Nationalen Kommission für den Datenschutz Beschwerde einzulegen (Commission nationale pour la protection des données, 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux).
Wenn Sie Ihren Vorgang fortsetzen, akzeptieren Sie damit, dass Ihre personenbezogenen Daten im Rahmen Ihres Antrags verarbeitet werden.
Déclaration de transfert d'armes à feu par un armurier agréé
Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.
Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement
Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.
En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.
Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.
En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.