Applying for financial aid for households affected by a natural disaster

The financial aid scheme for households affected by a natural disaster is a solidarity measure.

The aid is intended to cover the costs of essential repairs, and to purchase essential items, where such costs and purchases apply to the beneficiary's main residence.

Who is concerned

Eligible persons

The financial aid is intended for Luxembourg residents who have been affected by a natural disaster.

Ineligible costs

Damage covered by an insurance policy is not taken into consideration in assessing the damage.

Several types of property are also excluded from the costs covered – namely:

  • motor vehicles, bicycles;
  • secondary residences and/or rental properties;
  • caravans and mobile homes;
  • additional kitchens and/or bathrooms;
  • luxury items;
  • artwork;
  • sports and leisure equipment;
  • books;
  • garden sheds, greenhouses, plants and crops, fruit trees;
  • saunas, swimming pools and solariums;
  • cellar furniture.

Deadlines

Applications for financial aid for households in the aftermath of a natural disaster must be filed with the Ministry of Family Affairs, Integration and the Greater Region no later than 31 December 2021.

How to proceed

Filing an application

To obtain the financial aid for households in the aftermath of a natural disaster, applicants must fill in the "Application for financial aid for households in difficulty in the aftermath of a natural disaster" form (see the "Online services/ Forms" section below).

The application must be signed and, together with the available supporting documents, sent by post to the following address:

Ministère de la Famille, de l’Intégration et à la Grande Région
Division Solidarité
L-2919 Luxembourg

Supporting documents

The following supporting documents must be provided as soon as possible:

  • copies of the wage or salary pay slips or, in the case of private income, the statements of accounts, of each member of the household, and/or the most recent income tax statement;
  • a copy of the insurer's letter of reply;
  • where applicable: documents regarding maintenance/support payments;
  • for properties held in commonhold:
    • a copy of the letter of reply sent by the commonhold property insurer (common areas);
    • the breakdown of the costs in respect of the commonhold, and detailed information on the ownership interests;
Important: For commonhold properties, joint applications are not admissible. Applications must be filed individually by each owner who has their main place of residence in the commonhold property.

Optionally, applicants may enclose the following documents with their application:

  • copies of receipted invoices and/or quotations;
  • photos of the damage.

Amount of aid

The amount of aid granted is determined based on:

  • the extent and nature of the damage;
  • the household's financial situation;
  • the number of dependent persons per household.

Good to know

For further information, victims can contact the "Solidarity" division of the Ministry of Family Affairs, Integration and the Greater Region:

Tel.: (+352) 247-86523
E-mail: secretariatsolidarite@fm.etat.lu

Forms / Online services

Demande d’une aide financière pour ménages privés suite à une catastrophe naturelle

Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.

Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement

Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.

En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.

Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.

Antrag auf finanzielle Beihilfe für private Haushalte infolge einer Naturkatastrophe

Ihre in diesem Formular erfassten personenbezogenen Informationen werden von der zuständigen Verwaltungsbehörde verarbeitet, um Ihren Antrag erfolgreich abzuschließen.

Diese Informationen werden von der Behörde für den zur Verarbeitung erforderlichen Zeitraum gespeichert.

Die Empfänger Ihrer Daten sind die im Rahmen Ihres Antrags zuständigen Verwaltungsbehörden. Um die Empfänger der in diesem Formular erfassten Daten zu erfahren, wenden Sie sich bitte an die für Ihren Antrag zuständige Behörde.

Gemäß der Verordnung (EU) 2016/679 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten und zum freien Datenverkehr haben Sie das Recht auf Zugang, Berichtigung und gegebenenfalls Löschung Ihrer personenbezogenen Informationen. Sie haben zudem das Recht, Ihre erteilte Einwilligung jederzeit zu widerrufen.

Weiterhin können Sie, außer in Fällen, in denen die Verarbeitung Ihrer Daten verpflichtend ist, Widerspruch einlegen, wenn dieser rechtmäßig begründet ist.

Wenn Sie diese Rechte ausüben und/oder Einsicht in Ihre Informationen nehmen möchten, können Sie sich unter den im Formular angegebenen Kontaktdaten an die zuständige Verwaltungsbehörde wenden. Sie haben außerdem die Möglichkeit, bei der Nationalen Kommission für den Datenschutz Beschwerde einzulegen (Commission nationale pour la protection des données, 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux).

Wenn Sie Ihren Vorgang fortsetzen, akzeptieren Sie damit, dass Ihre personenbezogenen Daten im Rahmen Ihres Antrags verarbeitet werden.

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