Amending a foundation's articles of association

A foundation may amend its articles of association after being created.

If the founder has not specified the conditions in which the articles of association may be amended, the foundation must first file an application for approval to amend its articles of association with the Minister of Justice. The application must include the draft notarial deed (authentic instrument) which sets forth the desired amendments to the articles of association.

To be considered valid, the amendments to the foundation's articles of association must first be sanctioned by Grand Ducal decree.

Once approved by the Minister of Justice, the amendments to the foundation's articles of association must be formalised in writing in an authentic instrument (notarial deed).

Any further amendments to the articles of association must be approved by the Minister of Justice.

Who is concerned

Any foundation wishing to amend its articles of association after its creation.

How to proceed

Amendments to the articles of association

Filing the application for approval of amendments to the articles of association

The draft notarial deed amending the foundation's articles of association must be filed with the Minister of Justice for approval by Grand Ducal decree.

It should be noted that this draft notarial deed must be submitted in track-changes mode so that the Minister of Justice can compare the requested amendments with the latest applicable version of the articles of association.

The application can be submitted:

The procedure on MyGuichet.lu can be accessed with authentication using a LuxTrust product or an electronic identity card (eID).

How to create a business eSpace on MyGuichet.lu

Two scenarios are possible:

  • The person submitting the application is a new user on MyGuichet.lu and does not yet have a personal eSpace. The creation of the eSpace is done in 2 steps:
    1. Registration of the user;
    2. Creation of the business eSpace.

    A tutorial in the form of a video or a PDF document is available to guide you.

  • The person filing the application is already a MyGuichet.lu user and already has a private eSpace: they will need to create a new business eSpace.

    A tutorial in the form of a video or a PDF document is available to guide you.

You can consult the help section on MyGuichet.lu.

Filing and publication of the amendment to the articles of association

Once the Minister of Justice has received confirmation that the amendments have been sanctioned by way of a Grand Ducal decree, the notarial deed amending the articles of association must be published in its entirety in the Luxembourg Trade and Companies Register (Registre de Commerce et des Sociétés – RCS).

To do this, the foundation must file the following with the RCS:

  • the notarial deed amending its articles of association; and
  • the Grand Ducal decree sanctioning the amendments.

Forms / Online services

Demande de modification statutaire : ASBL reconnue d’utilité publique & Fondation

Les informations qui vous concernent recueillies sur ce formulaire font l’objet d’un traitement par l’administration concernée afin de mener à bien votre demande.

Ces informations sont conservées pour la durée nécessaire par l’administration à la réalisation de la finalité du traitement

Les destinataires de vos données sont les administrations compétentes dans le cadre du traitement de votre demande. Veuillez-vous adresser à l’administration concernée par votre demande pour connaître les destinataires des données figurant sur ce formulaire. Conformément au règlement (UE) 2016/679 relatif à la protection des personnes physiques à l'égard du traitement des données à caractère personnel et à la libre circulation de ces données, vous bénéficiez d’un droit d’accès, de rectification et le cas échéant d’effacement des informations vous concernant. Vous disposez également du droit de retirer votre consentement à tout moment.

En outre et excepté le cas où le traitement de vos données présente un caractère obligatoire, vous pouvez, pour des motifs légitimes, vous y opposer.

Si vous souhaitez exercer ces droits et/ou obtenir communication de vos informations, veuillez-vous adresser à l’administration concernée suivant les coordonnées indiquées dans le formulaire. Vous avez également la possibilité d’introduire une réclamation auprès de la Commission nationale pour la protection des données ayant son siège à 15, boulevard du Jazz L-4370 Belvaux.

En poursuivant votre démarche, vous acceptez que vos données personnelles soient traitées dans le cadre de votre demande.

Who to contact

Double click to activate the map
Double click to activate the map

We are interested in your opinion

How would you rate the content of this page?

Last update